Reparatie van een oudere elektrische fiets
Het repareren van
uw elektrische fiets met originele onderdelen kan duur uitvallen. In
sommige gevallen zijn de onderdelen niet eens meer leverbaar. Gelukkig
is het vaak mogelijk om uw elektrische fiets te repareren met
vervangende Veldia producten: losse onderdelen of deelsets - zoals een
accuset of controller/displayset - en motoren.
Garantie
Het eerste dat u moet controleren is of uw fiets nog in de garantie valt. Hopelijk heeft u uw garantiebewijs goed bewaard of uw fiets geregistreerd bij de fabrikant.
Bij normaal gebruik binnen de garantie termijn kan uw fietsenmaker het probleem vaak zonder extra kosten verhelpen.
In sommige gevallen hebben de fabrikanten ook een 'coulanceregeling' - wanneer u net buiten de garantie valt.
Accu vervangen
Een veelvoorkomend probleem is de afnemende accucapaciteit. Een nieuwe accu is vaak een behoorlijke investering of in sommige gevallen niet meer leverbaar.
Veldia kan u een goedkoper alternatief aanbieden. Of een zwaardere capaciteit accu voor een aantrekkelijke prijs.
Het is vaak niet mogelijk om alleen de accu te vervangen, omdat de nieuwe accu niet in de bestaande bagagedrager past. Veldia biedt daarom een accuset aan, bestaande uit een accu met bijbehorend bagagerek en lader. Hiermee kan de accu van diverse elektrische fietsen zoals Keola, Sparta C3 en C4 emotion en Peugeot vervangen worden.
Voorwaarden om een Veldia accu te plaatsen zijn:
I. 36 Volt systeem
Tegenwoordig zijn de meeste elektrische fietsen uitgerust met een 36 volt systeem. Op oudere modellen zit soms nog een 24 Volt accu. En sommige sportfietsen hebben een 48 Volt systeem. Veldia verkoopt uitsluitend 36 volt. In uw instructieboekje of op de accu staat vaak het Voltage vermeld. Wanneer u dit niet kunt vinden, dan kunt u het voltage achterhalen door bij Output op de lader te kijken of met een Voltmeter de output van de lader te meten. Een Li-ion accu van 36 Volt wordt geladen met een 42 Volt lader.
II. Bagagedrager accu
Een elektrische fiets waar de accu in het frame zit is niet te vervangen voor een Veldia accu.
III. Losse controller
De elektrische motor wordt aangestuurd door de controller. De controller zit vaak in het deel op het bagagerek waar de accu ingeschoven wordt. De kabels van alle onderdelen gaan naar de controller. Wanneer de controller een los kastje is, dan is het mogelijk om deze te demonteren van je huidige bagagerek en in het nieuwe bagagerek te plaatsen. Wanneer de controller in het bagagerek gegoten is, dan is het bijna niet mogelijk de controller over te zetten.
IV. Uitlezen fietsen
Bij sommige A-merken zoals Gazelle is de accu elektronisch gekoppeld aan de fiets. In dit geval is het vaak niet mogelijk de accu te vervangen voor een ander merk accu.
4 Comment(s)
Ben in het bezit van een Sparta C3 emotion uit 2012, 24 V. Heeft altijd prima gefunctioneerd, maar nu reageert niets meer. E.e.a. is getest, vermoed wordt dat de controler stuk is. De fiets is een keer platliggend op een aanhanger vervoerd. Kan dat een oorzaak zijn?
De vraag is nu: kunt dat evt repareren en zo ja, tegen welke (vermoedelijke) prijs?
Vermoedelijk controller stuk. Is vervoerd op aanhanger, platliggend. Oorzaak? Kunt U dit evt repareren? Evt goe duur?
Beste Leen,
Wij willen u adviseren om bij een Sparta dealer langs te gaan zodat zij u beter kunnen helpen. Wij zijn geen dealer van Sparta en hebben de nodige middelen niet om u te helpen.
De fiets deed het niet meer ,toen voorwiel gewisseld v andere fiets en alles weer ok .
Nu reviseren of wisselen , heb de motot uit wiel kan er niks aan zien misschien kabelbreuk of zo iets.gr jan
Laat een reactie achter