
Als je een nieuwe e-bike wilt kopen, twijfel je misschien tussen een fiets met een motor van Bafang of Bosch. Een lastige keuze. Met een degelijk exemplaar van Bosch weet je zeker dat je een betrouwbaar e-bikemotorsysteem aanschaft dat naadloos bij jouw fietsbehoefte past. Daarentegen biedt de krachtige middenmotor van Bafang veel waar voor zijn geld. We bespreken de belangrijkste verschillen tussen deze twee populaire fietsmotormerken.
Prijs-kwaliteitverhouding
Welke Bosch-fietsmotor je ook kiest; je haalt sowieso een kwaliteitsproduct in huis. Deze middenmotoren stuur je via een gebruiksvriendelijke bedieningsmodule aan. Kenmerkend voor een Bosch-middenmotor is dat de software en de elektrische fietsonderdelen naadloos samenwerken. Hierdoor voelt de fiets heel natuurlijk aan. Verder zijn Bosch-onderdelen zeer stabiel, waardoor je niet zo snel te maken krijgt met vreemde foutmeldingen. Voor de kwaliteitsproducten van het Duitse merk betaal je wel een flinke prijs.
Bafang werd met zijn sterke voorwielmotoren bij het grote publiek bekend, maar tegenwoordig richt het Chinese merk zijn pijlen hoofdzakelijk op diens middenmotor. Een belangrijk pluspunt van dit e-bikemotorsysteem is de relatief lage prijs, terwijl gebruikers evengoed profiteren van krachtige trapondersteuning.
Wie is de sterkste?
Bafang
houdt het met de ontwikkeling van zijn middenmotoren nogal simpel.
Veruit de meeste e-bikes met een middenmotor van deze fabrikant
ondersteunen een maximale trekkracht van 80 Nm. Daarmee levert Bafang
een sterker motorsysteem dan Bosch en de meeste andere merken.
Het
topmodel van de Duitse fabrikant draagt de naam Performance Line CX en
heeft een maximale koppel van 75 Nm. De Active Line en Active Line Plus
zijn de meest gebruikte basismotoren van Bosch. Met respectievelijk 40
en 50 Nm trekkracht hebben die aanmerkelijk minder power dan de
middenmotor van Bafang. Met name wanneer je regelmatig bergop fietst of
forse tegenwind hebt, is het een voordeel wanneer je meer
trapondersteuning kunt aanspreken. Bovendien trek je vanuit stilstand
gemakkelijker op. De standaardmotoren van Bosch zijn vooral geschikt
voor vlakke routes, bijvoorbeeld in de stad of op fietspaden door de
weilanden. De Bosch Performance Line biedt met een koppel van 63 Nm
voldoende trekkracht voor tourfietsers die een glooiend landschap in
Zuid-Limburg of de Ardennen niet schuwen.
Houd er rekening mee dat een Bafang-motor op de hoogste ondersteuningsstand redelijk wat geluid produceert. Middenmotoren van Bosch zijn stiller.
Ruime accukeuze
Een
middenmotor met een hoge koppel verbruikt veel energie. Voor een e-bike
met een krachtige Bafang-motor is een accu met genoeg capaciteit dan
ook een must. Bij prijsvriendelijke e-bikes schort het daar nog weleens
aan, waardoor de actieradius wellicht ietwat tegenvalt. Instapmodellen
hebben veelal een batterij van pakweg 340 Wh. Gelukkig kun je deze
middenmotor ook met een accu van 450 of 750 Wh combineren.
Hoewel
Bosch-middenmotoren iets zuiniger zijn, loont het de moeite om ook
hiervoor een batterij met voldoende opslagcapaciteit te selecteren.
Bosch fabriceert deze accu’s zelf, waarbij je het onderdeel in een frame
of onder de bagagedrager kunt wegwerken. Je hebt keuze tussen een accu
van 300, 400, 500 of 625 Wh. Bafang ontwikkelt vergeleken met Bosch een
accu met een hogere opslagcapaciteit, namelijk 750 Wh.
Keuze in fietsmerken
Een belangrijk aspect dat natuurlijk ook meespeelt, is de merkkeuze van de elektrische fiets. Misschien is er wel een bepaalde fabrikant in wie je een rotsvast vertrouwen hebt. Tussen Bosch en Bafang bestaan er hierin verschillen. Bosch is marktleider en om die reden in de (online) fietswinkel breed vertegenwoordigd. De Duitse fabrikant heeft diverse traditionele fietsmerken als Gazelle, Batavus en Sparta achter zich staan. Bafang is opkomend in de markt. Op dit moment maken onder andere de fietsmerken Cortina, Amslod, Puch, Multicyle en Brinckers gebruiken van de Bafang-middenmotor.
Uitgelegd: de kracht van een e-bike motor
De kracht van de motor van een e-bike, ook wel trekkracht of koppel genoemd, wordt uitgedrukt in Nm, Newton meter. Des te hoger de Nm-waarde is, des te sterker is de motor. Voor gewone dagelijkse fietsritten of toertochten op vlak terrein is minimaal 25 Nm voldoende; fiets je vaak door heuvels of wil je zelfs in de bergen gaat fietsen, kies dan voor een hoger koppel. Houd er wel rekening mee dat fietsen met een krachtige motor ervoor zorgt dat je accu sneller leeg gaat.
Bron: kieskeurig.nl